سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان در روزهای اول جنگ که مردم غزه تحت بمباران بمب‌های یک تُنی بودند، در کشور خود مراسم هالووین و فستیوال زیباترین سگ دنیا برگزار می‌کرد که فیلم و عکس‌هایش هم موجود است!

سیدهادی سیدافقهی

به گزارش همشهری آنلاین، سال جدید میلادی در وضعیتی آغاز شد که همچنان حملات و کودک‌کشی‌های رژیم صهیونیستی در نواز غزه ادامه دارد. درحالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی مثل سوئیس و فنلاند سال نوی جدید را با یاد مردم مظلوم فلسطین آغاز کردند، حکام عرب چندان تمایلی به محدودسازی جشن‌ها نداشته و گویی برایشان این موضوع چندان محوریت خاصی را در بر نمی‌گیرد. درباره این نوع واکنش که در اصل بروز حقیقت یک سیاست است با سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

بعضی از حکام منطقه دست‌نشانده‌اند

سیدافقهی در ابتدا گفت: مسأله واکنش و عکس‌العمل حکام منطقه در قبال مسائل گوناگون قابل فهم است، چرا که اگر نگوییم صددرصد آن‌ها نود درصدشان یا دست‌نشانده هستند، یا از آمریکا و رژیم صهیونیستی ترس دارند. بسیاری از کشورها دست به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی زدند از مصر در زمان انورسادات گرفته تا اردن در زمان ملک حسین. همچنین اخیراً هم بعضی دیگر از کشورها مثل مغرب، بحرین و سودان هم دست به عادی‌سازی روابط زدند. عربستان هم در مراحل آخر عادی‌سازی بود که عملیات طوفان‌الاقصی آن را خنثی ساخت.

رسانه صهیونیست‌ها با نام عربی

وی افزود: پس در کل توقع چندانی از این کشورها نباید در این راستا داشت، گرچه بعضاً در رسانه‌های خود و از طریق سیاست اعلامی و نه اعمالی به شکل منافقانه تحرکاتی دارند؛ اما نیش خودشان را هم وارد می‌سازند. به طور مثال در گزارشی تحلیلی در شبکه العربیه سعودی که در اصل العبریه است، کارشناس وقتی واقعه حمله به بیمارستان الشفا را به بهانه حضور نیروهای مقاومت در آن تحلیل می‌کرد می‌گفت ظاهراً در زیر اینجا مقر حماس وجود داشته، یعنی رسانه‌ای که قرار است درد و رنج مردم فلسطین را به جهان مخابره کند این گونه عملی را از خود بروز می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل منطقه اشاره داشت: برخی دیگری از کشورهای منطقه هم محتاطانه و دست به عصا حرکت می‌کنند، مثل قطر و کویت که اجازه تظاهرات را در کشورهای خود برای همدردی با فلسطینیان صادر می‌کنند آن هم فقط در خصوص مسائل مدنی و انسانی، نه در موضوعات سیاسی و سطح بالاتر. به تعبیری این تظاهرات جنبه نمادینی داشت. اساسا قطر یک پایگاه صهیونیستی و آمریکایی است که در آن مذاکرات موساد، سیا و حماس شکل گرفت. قطر در اصل کاسبی خودش را دارد. از طرفی الجزیره را بالا می‌آورد که بگوید من اخبار غزه را 24ساعته پوشش می‌دهم اما از آن طرف همین شبکه اولین رسانه‌ای است که دست به یک تابوشکنی زد و از کارشناسان صهیونیست در برنامه‌ها و گفت‌وگوهای خود دعوت به عمل آورد. حتی در برخی از نقل‌ها آمده آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی از پایگاه «العدید» در قطر که کنار کاخ «امیریه» است استفاده کرده!

مردم اروپا کریسمس را به یاد فلسطینیان بودند

افقهی گفت: در مورد جشن کریسمس و سال نو میلادی امسال، سوریه هم جشن داشت اما با حرمت و چندان به پایکوبی و سرور نپرداختند، حتی خود آقای رئیسی هم سال نوی میلادی را در پیامی تبریک گفت، اما این یک رسم است و پروتکل و همانطور که گفتم مثلا در سوریه با اینکه مراسم برگزار شد اما به جشن و سرور مشغول نشدند. اما همین عربستان نه فقط در ایام سال نوی میلادی که در روزهای اول جنگ که مردم غزه تحت بمباران بمب‌های یک تنی بودند، در کشور خود مراسم هالووین و فستیوال زیباترین سگ دنیا برگزار کرد که فیلم و عکس‌هایش هم موجود است! این در صورتی است که در پایتخت کشورهای اروپایی، ضمن برگزاری مراسم و سنت کریسمس پرچم فلسطین را هم بالا می‌برند چرا که به خوبی مطلع هستند موضوع اصلی و مهم امروز جهان مسأله جنگ غزه است. لذا کشورها و ملت‌ها را نباید یکی انگاشت و با یک چوب همه را زد.

کد خبر 820868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    16 27
    عربستان بیشرف
    • مهدی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      4 0
      اینها دوست دارند با دنیا بجنگند دلیل نمیشه دیگران عقلشون را بدن دست شما
  • عباس IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    33 5
    جناب کارشناس ، فقط نگاهی به اعتبار پول و پاسپورت در صحنهء جهانی نشان خواهد دهد حکمرانان کدام کشورها به منافع ملی ، توسعهء کشور و آیندهء مردمان خود می اندیشند !
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 8
      عربستان بیشرف نه امریکای بیشرف وانگلیس بیشرف که هر کشوری را یه جور بازی میدهد با حیله گری وبا روباه صفتی ودر نهایت با گرگ صفتی همه ی کشور۶ای دنیا در درجه ی اول به نفع کشور خودشان عمل میکنند بعد دیگری مخصوصا اینکه یه کشوری روباه صفت باشد حیل۶ گری کند وکشور دیگر گاو باشد ک۶ از او مثل گاو شیر ده استفاده میکند پس باید حکومت ها چشمشان را خوب باز کنند وتمام جوانب کار را بسنجند بعد عمل کنند ولی درنهایت هیج چیزی جای انسانیت را نمیگیرد چون خدا یی وجود دارد وهمه چیز بدست اوست
    • م IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      0 4
      من حاضرم تو هیچ کشور غربی راهم ندهند ولی کشورم گاو شیرده آن کشورهای غربی نباشد و بابت این خدا را شکر میکنم
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    30 9
    وقتی یک شخصی یکی از عزیزترین نزدیکانش فوت میکند فکر میکند تمام دنیا داغدارش هستند ولی وقتی به خیابان وارد میشود خنده های مردم و شادیها و حتی بوق ماشینهای عروش را میبیند و متوجه میشود عزای او مال خودش است نه تمام مردم و هرکس به زندگی خودش مشغول است.حالا هم نباید انتظار داشته باشید برای مردم غزه تمام دنیا عزا بگیرند. در این دنیا کسی به کسی نیست و هرکس باید کلاه خودش را نگهدارد که باد نبرد.خداوند مردم غزه را از دست هر چه ظلم است محافظت بفرماید....
    • و DE ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      1 2
      تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی
  • محمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    26 7
    وقتی غزه اماج حملات بود جنابعالی چکار کردید؟
  • الف IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    4 0
    دنبه کیلویی چهارصدهزار تومان
  • احمد IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 2
    سالانه به اندازه چندین برابر مردم غزه از تصادفات خودروهای فرعونی شما کشته و نقص عضو میشوند از آلودگی هوا چندین برابر تلفات غزه کشته و مریض میشوند و..... مردم غزه بهتر از ما زندگی میکنن دلت به حال غزه نسوزه
  • ..بهنام IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    5 1
    اون موقع که مردم ایران زیر موشکباران بودند مردم فلسطین چکار میکردن؟
  • ناشناس IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 1
    خیلیا از دوستان که وقتی کودکان غزه زیر بمباران بودند اونا در حال پخش شیرینی و شربت و اختلاس بودند تمام دنیا هم فهمیدند برا اونا چی پاسخی دارید شما اگه بیل زنید به باغچه خودتون بزنید
  • ناشناس IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    4 0
    لطفا سیاست سابق را دنبال نکنید. از دشمنی با همسایه ها جز ساختن پایگاه برای آمریکا و اسرائیل و ضد انقلاب در مرزهای ایران حاصلی نداشته. بعد از سالها دوستی با عربستان لطفا این دوستی را به دشمنی تبدیل نکنید.
  • احمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 1
    فلسطینیان‌کار‌خود‌رابلدند‌وبه‌خودشان‌مربوط‌است‌فضول‌نمیخواهند
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    شما‌کارشناس‌مسائل‌منطقه‌هستی؟شما‌کارشناس‌مدیریت‌مغز‌خود‌رو‌نداری حالا‌اگه‌جایی‌باهم‌می‌جنگند..بقیه‌دنیا‌مگه باید‌زندگی‌خودشونو‌تعطیل‌کنند.؟
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    عربستان ترجیح داده وارد بازی که دیگران طراحی کردند نشه.فهمیدن این موضوع خیلی سخت نیست ولی متاسفانه مردم غزه قربانی شدند.
  • حمید IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 1
    با کدخدا وگنده لات وشیطان بزرگ که میانه ات خوب باشد پول و پاسپورتت اعتبار بیشتری دارد .ولی همه چی که یونجه و آخور نیست . باید از مظلوم دفاع کرد و بر ظالم تاخت .هر کس امام حسین و یزید زمانش را نشناسد اگر بمیرد به دین جاهلیت مرده است
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    عزت. و ذلت. فقط در دست خداست. وخدمتگذاران. به کفار. در پیشگاه. الله روسیاه. هستند
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 1
    هر کشوری فکر مردم خودش هست عربستان جزو کشورهای پول داره وهر روز درحال پیش رفت
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    حالا قطر هم شد دشمن
  • عنایت اله ایوبی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    کشور شما هم به جای که به مردم غزه کمک کنند . به حج عمره می‌روند و پول به جیب شیخ ها می‌ریزند. ای قوم به حج رفته کجائید کجائید ؟
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    شما اگه دلسوز هستید دلسوز مردم خودتون باشید
  • ایرانی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    بنام خداوند منتقم هشدار به ساکنین فریب خورده یهودی دراراضی اشغال شده فلسطینیان توسط رژیم قلابی و تروریستی نسل کش اسراییل ماندن شماها در سرزمین غصبی انهم با نگرانی کشنده مستمر ارزشی ندارد لذا برای حفظ جانتان و مالتان به ایران اسلامی پناه بیاورید و زندگی راحتی مانند یهودیان اصیل درایران اسلامی داشته باشید چون مهاجرتتان به سایر کشورها بخاطر نفوذ تروریستهای جنایتکار رژیم اسراییل خطرناک است این رژیمدجعلی کودک کش همچون غده سرطانی خطرناک کشنده است و بحول قوه الهی با این کشتار سی هزارنفری کودکان و زنان غزه در منطقه ماندنی نیست و عنقریب با یورش. نیروهای شبکه مقاومت منهدم خواهد شد ،از یهودیان محترم ایرانی تقاضادارم متن فوق را بزبان عبری به ساکنین اراضی اشغالی منعکس کنید حضرت موسی شفیع شما باشد.
  • فری IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    وقتی غزه آماج حملات بود ،ایران هم رکورد بیشترین مصرف چای با بالاترین قیمت را در گینس کاملا دبش ثبت کرد.پس اول خودمان را اصلاح کنیم بعد به عربستان طعنه بزنیم.۳۴۰۰میلیارد یک چای دبش برای یک ملت دبش.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 1
    مردم ایران چطور
  • عبدالله IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    آنچه عیان است چه حاجت به بیان است جهان و زمان و مردم همه بخوبی همدیگر را میشناسند ارزش حکومت‌ها و ملتها ارزش و خاصیت افراد و حکومت‌ها و...... امروزه در جهان عقل علم و زمان و تخصص مرجع تمامی امورات زندگی و حکمروایی و همه چیز است جهان طرفدار حق و عدالت و عقلانیت و شفافیت و علم و منطق است عملکردها روشن و مشخص هستند جایگاه جهانی با عملکرد مشخص است.
  • انواری IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    مملکت داری یعنی عربستان ما کجا دنیا هستیم اونها کجا
    • ناشناس IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      0 0
      معنای حکومت داری رو فهمیدیم به قول شاعر آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد دهر بماند به قول معروف تا احمقهایی مانند شما در جهان است مفلس در نمی ماند
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    اگه دنبال صلح با عربستانید دیگه این حرفا چیه اونا براساس منافع خودشون تصمیم می گیرند ومابراساس منافع خودمون